Akustik Gitar Akustik gitar boyutlarina gore 3 e ayrilir : 1) D- Dreadnaught: Bu boyut en sik gordugumuz gitar boyutudur. Boyut olarak sonra tanitacagim iki modelin ortanca buyuklukte olanidir. Bu tip gitarlar hem ritm (strumming)hem solo hem de parmakla calmak icin uygundur. Yani herhangi bir tarza odaklanmamis gitarlardir. Cesitli tarzlarda gitar calanlar icin uygundur. 2) OM Bu gitarlar kategorinin en ufak modelleridir. Genelde solo calanlar veya parmakla calanlar icin uygun bir modeldir. Zaten bu tip gitarlarin tel araliklari oldukca genistir. 3) J Jumbo veya Grand Concert. Bu gitarlar buyukluklerinden oturu oldukca bas sese sahiptirler. Gitarin ust kismi genelde iki ayri agactan yapilir. 1)Spruce: Bu en sik kullanilan agactir. Parlak guzel bir tona sahiptir oldukca da saglamdir. Sitka, engellman ve adironack (favorim) gibi farkli cesitleri vardir. Iclerinde en pahali olan adironack son derece saglam sert bir agac oldugu icin cok ince bir plaka olarak kullanilabilmektedir ve bu yuzden cok daha yuksek ve guclu bir ses elde edilebilir. 2)Cedar: Takamineler genelde bu tip agactan yapilmaktadir. Hem renk hem de ton olarak sprucea oranla koyudur. Genelde klasik gitarlarda kullanilmakla beraber takamine bu agaci kullanmaktadir. Simdi gitarin yan ve arka kisimlarinda kullanilan agaclari taniyalim. 1)Mahogany: Kaliteli elektro gitar yapan firmalarin (gibson ve prs) tercihi olan bu agac akustik gitar yapan firmalarin orta sinif modellerinde kullanilir. Orta frekansta genelde mid tonlara sahip bir agactir. Turuncumsu renge sahiptir ve uzerinde cok ince siyah cizgiler bulunur. Neredeyse butun akustiklerin neck`i bu agactan yapilir. 2)Maple (Akca agac): Son derece guzel bir gorunume sahiptir ve PRS ve Gibson elektro gitarlarda govdenin ust kismi bu agactan yapilir. Beyazimsi bir rengi vardir ve uzerinde aleve benzeyen figurler bulunur. (Flame ve quilt olmak uzere iki cesidi vardir ayrica hafif curumus olanlari da spalted olarak adlandirilir) Tiz bir sese sahiptir. Kayit icin son derece uygundur. Ancak tiz bir sese sahip oldugu icin genellikle jumbo gitarlarda kullanilmaktadir. 3)Rosewood (Gul agaci): Gitar firmalarinin en kaliteli ve pahali modelleri gul agacindan yapilir. Son derece guzel bas ve tiz frekansina sahip olmakla beraber, son derece yuksek bir ses verir. Rengi koyu kahvedir ve icinde kirmizi ve siyah cizgiler vardir. Iki cesidi tercih edilir. degerlidir. Indian Rosewood bulunabilirligi acisindan sikca tercih edilir. Yuksek ve temiz tiz, dengeli mid ve son derece yuksek ancak rahatsiz etmeyen ve insani heyecanlandiran bas seslere sahiptir. Brazilian Rosewood, akustik gitar agaclarinin "Ferrarisi" olarak adlandirilabilir. Bulunmasi son derece guctur. Indian rosewooda gore daha koyu icinde koyu kirmiziyi daha cok barindiran bir rengi vardir ve inanilmaz derecede guzel bir gorunume sahiptir. Kokladiginizda hafif bir gul kokusu verdigi soylenir. Konustugum bir gitar yapimcisi bu agacin tonu icin "unreal" dedi bunu nasil turkceye ceviririm bilemiyorum ama kisacasi o kadar guzel bir sese sahip ki gercek olduguna inanmak istemezsiniz. Bu agaclar gitarin govdesi icin kullanilan en populer agaclardir bunun disinda koa, walnut (ceviz) agaclari da gitar govdesinde kullanilan kaliteli agaclardir. Bunun disinda fretboard genelde saglamligindan oturu ebony (abanoz) agacindan yapilmaktadir. Siyaha yakin bir rengi vardir (Madagascar ebony haric) Son derece bright (tiz) bir tona sahiptir. Breedlove`in 5000-6000 dolarlik modellerinde govde agaci olarak kullanilmaktadir.
Klasik Gitar Klasik ile akustik gitar arasındaki temel fark tellerindedir. Klasik gitarda ince teller naylon (misina) dan yapılmıştır. Kalın teller ise sargılıdır. İpek üzerine çelik sarımlıdırlar. Akustik gitarde ise teller tamamen çelikten yapılmıştır. Tel takımının inceleğine kalınlığına göre bazen değişse de genel olarak kalın 4 tel çelik üzerine çelik sarımlı, ince 2 tel ise sarımsız çeliktir. Teknik olarak klasik gitarlar parmaklarla, daha doğrusu tırnaklarla, akustik gitarlar ise pena ile çalınırlar. Ancak bu bir kural değildir. Bazı gitaristler klasik gitarı penayla, akustik gitarı parmakla çalarlar. Her iki gitarın da klavye düzenleri aynıdır, yani notalar aynı şekilde dizilmişlerdir. Klasik ve akustik gitarlar tarz olarak da oldukça farklıdırlar. Genenlde klasik gitarla klasik gitar için yazılmış parçalar çalınır. Klasik gitarın kullanıldığı diğer tarz ise flamenko'dur. Akustik gitarlar genelde rock, blues, jazz ve bunların türevleri müziklerin harmonik yapılarında yer alırlar. Yani akorlardan sorumludurlar. Tabi bu arada başta fill'ler (doldurmalar) olmak üzere solo gitar olarak da çokça kullanılırlar. Bunun yanında akustik gitar için pek çok teknik de geliştirilmiştir.
Elektro Gitarlar Elektrogitar çok basit bir tanımla tellerin titreşimini gövdesinde bulunan manyetikler sayesinde elektriğe çeviren ve böylece amplifikatöre bağlandığında yüksek miktarda ses alınabilen gitardır. Diğer gitarlar gibi elektrogitarlar da sap, gövde ve baş olmak üzere üç ana bölümden oluşur. Bu arada bazı elektrogitarlarda baş bulunmayabilmektedir. Gitarda gövde, manyetikleri, sesin tonu ve seviyesini ayarlayan kontrol devrelerini içeren ve tellerin bir ucunun bağlandığı bölümdür. Teller, köprü adı verilen metal bir donanım üstünden geçerek ya gövdeye doğrudan ya da köprünün kendisine bağlanmaktadır. Tellerin hemen altında, köprüyle sap arasında yer alan, tellerin mekanik titreşimini elektriğe çeviren manyetikler, gövdenin içine yerleştirilen elektronik ses-ton kontrol devresine bağlıdır. Bu devre, manyetiklerden gelen sinyalin, amplifikatöre gitmeden önce tonunda ve ses seviyesinde değişiklik yapmak için kullanılır. Ayrıca yine gövdedeki manyetik seçici anahtar, sesin rengini değiştirmek için istenilen manyetik veya manyetiklerin seçilmesini sağlar. Gövdenin sapla birleştiği yerin alt tarafı, sapın gövde içindeki perdelerine kolay ulaşılması için, içeri doğru oyuk olarak yapılabilir (Single Cutaway). Bazı gitarlarda bu oyuk hem altta hem de üstte olabilmektedir (Double cutaway). Gövdenin şekli, gitar oturarak veya ayakta çalınırken en iyi dengeyi sağlayacak şekilde tasarlanır.
BAS GİTAR Batı müzik tarihine baktığımız zaman herhalde en eski bas enstrüman olarak Viola De Gamba'yı buluruz... Bu 15. yüzyıl enstrümanını perdeli bir çelloya benzetebilirsiniz. Bu enstrüman zamanla şu an Kontrbas olarak bildiğimiz alete dönüştü Ancak kontrabas gerek taşınmasının zorluğu, gerekse de volümünün zamanın şartlarına göre düşük kalması sebebiyle artık onun yerine elektrik teknolojisini de kullanacak yeni bir enstrümana dönüşecekti. Yüzyıllarca kontrbasın kaç telli olması gerektiği hakkında tartışmalar yaşanmış ve 3 telli ve 4 telli kontrbaslar arasında bir rekabet yaşanmıştır. Sonunda 4 telliler mücadeleyi kazanmış görünüyor. 1910 yılından başlayarak GIBSON firması Mando Bass isimli akustik bası üretir. Yani bas mandolin. 1926'da başka bir üretici Llyod Loar ilk elektrikli kontrbası üretmiştir. 1933'te ise Paul Tutmarc'ın AUDIOVOX isimli ilk elektrikli ve perdeli bası ürettiği biliniyor. 1936'da ise RICKENBACKERfirması Bedpost Bass isimli bir elektrik kontrbas üretir. 1939'da ise yine Paul Tutmarc, Serenader Bass isimli yeni bir alet yapar. 1947'de iki sene sonra AMPEG firmasını kuracak olan Everett Hull kontrbaslar için ilk manyetiği üretir. Gördüğünüz gibi elektrik basın arkasında gizli bir tarih ve rekabet yatıyor. Şimdi gelelim efsanevi 1951 yılına... Leo Fender bas gitarın yıllarca değişmeyecek formatını belirleyen Fender Precision'ı piyasaya sürer. Bundan sonra diğer firmalar neredeyse hep bu yoldan ilerlemişlerdir. İlerleyen yıllarda HOHNER firması ilk perdesiz elektrik bası üretir. Ancak 36 tane üretebildikten sonra fabrika bir yangında yok olur. Diğer firmalar Hofner, Gibson, Rickenbacker ve Danelectro bas gitar trendine değişik dizaynlarla katkıda bulunmuşlardır. Mesela DANELECTRO 1959'da ilk 6 telli bası üretmiştir. Ancak FENDER firması 1960'da piyasaya sürdüğü Jazz Bass modeliyle yine bir adım öne geçmiştir. 1965'te Leo Fender firmasını CBS'e satar. Bir dönem ortalıkta görünmez ancak 1976'da MUSICMAN firmasını kurar ve yine çok ilgi çekici yeni bir bas gitarla, STINGRAY'le geri döner. 1977'de ise ilginç bir gelişme olarak bas gitarlarda ahşap dışında malzemelere yöneliş başlar. 1970 yılında kurulmuş olan ALEMBIC firması ilk grafit saplı bas gitarı piyasaya sürer. 1978'de HAMER firması Cheap Trick grbunun basçısı Tom Peterson için 12 telli bir bas yapar. 3'lü gruplardan oluşan aslından yine bir nevi 4 telli bir enstrümandır bu. Yine aynı sene daha sonra Les Claypool'un eline geçecek olan 6 telli perdesiz bas Carl Thompson tarafından üretilir. 1981'de Leo Fender bu sefer G&L bas ve gitarlarının üretimine başlar. Bu seri Fender ve Musicman tarzının tam ortasında yer alacaktır. Tüm bu yıllar boyunca elbette ki bir yığın firma binlerce değişik denemeler yaptı. -------------------------------------------------------------------------------- YEKPARE(NEK TRU) VE SAPLAMA(BOLT ON BAS GİTARLAR Bas gitarlarımızın seslerini ve tonlarını ne kadar biliyoruz? Bazı arkadaşlarımız gitar alırken genellikle görünüşüne bakıyorlar yada fiyatına.Şimdi en önemli konulardan birinden söz etmek istiyorum. Bas gitarımızı elimize aldık diyelim ve çalıyoruz.Herhangi bir tele vurduk ve bıraktık .Ses uzamasına dikkat edelim.uzunmu,kısamı?Bas gitarda sesin uzama süresi çok önemlidir.Eğer gitarımızın sesi uzuyorsa bu kaliteli iyi kurumuş bir ağaçtan yapılmış gitardır.gitar ses tonunun uzamasına sustain diyoruz.Sustain farkı işte bu ağaç farkına göre değişir.Ağacın kaliteli olmasıda gitarın yekpare veya saplama olduğunu gösterir. Yekpare basların bir avantajı, değişik ağaçlardan yapılmış sapların denenebilmesi ve böylelikle farklı tonlara ulaşılabilmesi, ve herhangi bir durumda sapın tamamen değiştirilebilmesidir. Birden fazla enstrümanı olan müzisyenler bile bunlardan sadece birkaç tanesini yoğun olarak kullanıyorlar.Enstrümanın nasıl bir ahşap yapısına sahip olacağına karar vermek de ancak uzun sürede, birçok alet denedikten sonra gerçekleşiyor. O yüzden saplama baslar yekpare baslara göre en azından sap için daha fazla alternatif sunuyor.Ama şunu unutmamak lazım en pahalı gitarlarda yekpare baslardır. Mesela bir fender jazz bass.. Şimdi gitarın teline birdaha vuralım ve titreştirelim.Şimdi sustain farkını anladınız işte ve ağaç farkınıda.. Titreşimler ne kada çok emilirse ses okadar kısalır,eğer ahşap kaliteliyse ve sesin hepsi emilmezse işte bu iyi bir gitardır alın! BASS GİTAR İÇİN KULLANILAN AĞAÇ TÜRLERİ Hepimiz bilirizki bass gitarlar için ağaçların çok önemi vardır.Bass gitarımızın tonları için kalite ve iyi ağaçlardan yapılmış olanları seçmeliyiz.Şimdi bu ağaçlar hangileriymiş bi görelim: Bas gitar Sap kısmı için kullanılan ağaç türlerinden bazıları: Akçaağaç(Accer Saccharum): Bugüne dek bir çok enstrumanda kullanılmış en sorunsuz enstruman ağacı olarak bilinir..genelde Hi-mid ve parlak tonlar üreten bir ağaçtır..Akçaağac'ın da bir çok türü vardır.Bunları sayarsak.. Sert Akçaağaç: Geleneksel olarak kullanılan bir sap ağacıdırSert ve kuvvetlidir.Güçlü bir sustain üretebilir.Tonu parlaktır. Alevli Akçağaç: Bir çok alevli akçaağaç türü olmasına rağmen ,özellikle sap için kullanılacak en iyiseçim Acer Saccarum adı verilen alevli tiptir..Diğerlerine göre biraz daha pahalı ve zor bulunan bir ağaç tipi olabilir. Kuşgözü Akçaağaç:Bu da yine Sert Akçaağaca benzeyen bir türdür.Üzeinde kuş gözüne benzer doğal motifler bulunur..Bu şık görünümüne rağmen sap için uygundeğildir..Farklı farklı sonuçlar verebilir.Standart bir yapısı yoktur. Akçağaçların tümü genelde sap ve fingerboard(klavye)için kullanılır. Gül ağacı:(Dalbergia):Yııllardan beri bir çok enstrumanın (özellikle gitar ve bas gibi) fretboard(klavye)kısımlarında en çok kullanılan malzemedir.Bu ağacın bir çok tipi bulunur ve tiplere göre tonu farklılklar gösterir.Bu ağaç diğer klavye kaplamalarına göre daha koyu ve daha sıcak bir ton üretir.Bu ağacın da bir çok tipi bulunur.Bunları sayarsak.. Apaçi (Kızılderi Gül ağacı)(Dalbergia Latifolia):En çok popüler olan gül ağacıdır..Tam bir Rock N' Roll klasiğidir..Koyu Ve açık Mor,sarı ve Turuncu renkleri hakimdir. Brezilya Gül ağacı(Dalbergia Nigra): Sert ve Kütlesi ağır bir ağaçtır.Ürettiği ton çok kuvvetli olmasına rağmen yumuşak ve nettir..Çok kaliteli bir seçim olup,oldukça pahalıdır.Renk yelpazesi de çok geniştir.En güzel gül ağacı diyebiliriz. Palisander Gül ağacı (Dalbergia Baroni): Bu ağaç diğerlerine göre daha az kullanılan,gövde ve klavye seçimidir.Nadir Luthierler kullanır..Renk çeşitlemesi menekşe renginden açılan bir çok renk ile kombinedir..Çok güzel kokar..Sap ve Klavye kaplaması için kullanılabilir. Gül ağacını genelde sap,gövde ve fingerboard(klavye)için kullanılır. Wenge (Millettia Laurentii): Koyu renkli ve damarlı bir ağaç türüdür..Çok sert ve ağır bir yapısı vardır.Bas ve Mid tonalitesine hakim bir ağactır.. Ebony klavye ile daha parlak tonlar üretebilir.Bir çok luthier özellikle Bu ağaç kombinasyonunu ebony klavye ile kullanırlar..Ham bir ağaçtır üstüne boya v.s. istemez. Ceviz (Juglans Nigra):Kuzey Amerika'daki koyu tek ağaçtır diyebiliriz.. Akçaağaçtan daha yumuşak bir yapısı vardır..Ebony Klavye ile komine edildiğinde daha yumuşak ve temiz ton elde edilir..Özellikle sap için kullanımı yoğunluktadır.. Afrika Padoku (Pterocarpus Soyauxii): Parlak Kırmızı renge yakın bir rengi vardır.Tonu olabildiğince yumuşatan bir havası vardır..Gül ağacına benzeyen yönleri vardır..Özellikle sap kısımları için ideal bir ağaçtır. Saten(Kan Ağacı)(Brosimum Paraense):Rengi dolayısı ile Kan ağacı ismi ile de bilinir.Kan Ağacı çok bilinmeyen bir ağaç türüdür.Çok koyu kırmızı renklidir..Yumuşak yapıya sahip,tropik bir ağaçtır.Sap veya Klavye için kullanılabilir.Koa (Acacia Koa): Ukele ağacı olarak da bilinir;Hawaii adalarından gelen bir tropik ağaçtır.. Mahogany'ye bezner ama daha güzel görünümlüdür..Bazen alev figürlü olabilir..Sap için kullanılan Kao ağacı ebony klavye ile çok güzel sonuçlar çıkartabilir. Bas gitar Gövde kısmı için kullanılan ağaç türlerinden bazıları: KızılAğaç(Alnus Rubra): Kızıl ağaç genellikle iyi ton vermesine karşın,çok daha hafif olduğu için sıklıkla kullanılan bir gövde ağacıdır.Bu ağaç bişr çok Luthier tarafından kullanılmaktadır.Kızıl Ağacın rengi Güneş batımı gibidir,hemen hemen hiç çizgi veya gövde de alevlenmeler yoktur..Hem fiyatının ucuz olması,hemde hafif olması nedeni ile yıllardır Fender bu ağacı gitar ve b aslarında kullanmaktadır. Dışbudak (Fraxinus Americana):İki tipi vardır.Sert ve Yumuşak.Sert Disbudak adından da anlaşılacağı gibi maddesel olarak yoğun ve serttir.50'li yıllardaki bir çok Fender Gövdesinde özellikle bu ağaçlar kullanılmaktaydı.Hemen Hemen ikiside parlak bir tonaliteye ve en önemli özellik olarak denge unsuruna sahiptir. Ihlamur (Tilia Americana): Hafi bir ağaç olan Ihlamur,son zamanlarda bazı Yamaha modellerinde de gördüğümüz bir ağaç tipi,genellikle beyaz'a yakın bir rengi vardır ve bazen içinde yeşil renkli noktlarda olabilir.Çoğunlukla bu ağaç işlemi sonunda farklı renklerle piyasaya sürülür..Güzel ve sıcak birtonu vardır. Maun (Khaya Ivorensis): Orta Ağırlıkta bir ağaç olan Maunyine Fender gibi şirketlerin kullandığı bir ağaçtır.. Güzel müzikal özellikleri vardır..Sıcak bir tonu ve iyi bir sustain'i vardır..Transparan bir Kırmızı cila veya vernik ile cok güzel gövde sonucları çıkarır.Bıya için iyi sonuç vermez. Akça Ağaç(Acer Saccharum-Hard Maple, Acer Macrophyllum-Pacific Maple): İki tip Akça Ağaç vardır.Sert ve Büyük Yapraklı:Sert Akçağaç adından da anlaşıldığı gibi sert ve maddesi ağırdır..Bu saplarda kullanılan Akça Ağaç'la hemen hemen aynıdır.